Jeg er norsk, men jeg tipper at situasjonen i Sverige er omtrent som i Norge.
Her er saken den at 90% slipper straff!!
Hvorfor? Jo, de sier bare at de ikke aner hva det dreier seg om. Man sier rett og slett "jeg har ikke bestilt det" og står fast på det.
For det første må det bevises "hinsides enhver rimelig tvil" at tiltalte er skyldig.
Hvem som helst kan bestille noe slikt, ikke sant? Det kan være en nabo som vet at en kar aldri sjekker postkassen sin før han kommer hjem fra jobb og som derfor satser på å stikke av med pakken/henteseddelen før eieren av postkassa. Det kan være noen som vil være dust osv.
Derfor må påtalemakten ha noe mer håndfast før de gidder å stille deg for retten.
Jeg regner med at svenske domstoler er overbooket i LANG tid fremover, hvilket betyr at man påtalemakten må velge hvilke saker de ønsker å prioritere (endelig kom det noe positivt ut av all denne "mangkulturen" *lol*). De gidder neppe straffeforfølge en slik liten drittsak med mindre de er sikre på domfellelse, det er rett og slett ikke verd rettens tid.
Jeg kjenner selv til en fyr som ringte posten og maste om pakken sin for så å si "jeg bestilte ikke pakken og visste ikke hva som var i den". Han slapp tiltalte.
(Jeg studerer for øvrig juss på fjerde året så dette er for så vidt et faglig kvalifisert tips

).